כלל ברזל: פגמים בהליך מדידת המהירות מפחיתים את חומרת העונש.
מרשי נתפס נוהג במהירות מופרזת של 148 קמ"ש (לאחר הפחתה) במקום בו המהירות המרבית המותרת הינה 90 קמ"ש. המדידה התבצעה על ידי מכשיר הממל"ז בכביש 471 לכיוון מערב. הוא זומן למשפט תעבורה וכמו כן נערך לו שימוע במקום ורישיונו נפסל לחודש מנהלית.
מרשי סבר שהוא עומד לקבל פסילה ארוכה נוספת מבית המשפט, אולם לבסוף הושג הסדר עם התביעה בו היא נאותה להסתפק בפסילה המנהלית אותה הוא כבר ריצה, בפסילה על תנאי ובקנס.
בסופו של יום גזר בית המשפט על מרשי את העונשים הבאים: פסילה בפועל לתקופה של חודש בניכוי חודש הפסילה המנהלית אותה כבר ריצה, פסילה על תנאי לתקופה של 3 חודשים למשך 3 שנים וקנס בסך 1,800 ש"ח שחולק לתשלומים.
הענישה בעבירות מהירות נקבעת בהתאם לגובה המהירות בה נסע הנהג.
בתחום העירוני:
1. נסיעה בין 0-20 קמ"ש מעל המותר – קנס בסך 250 ₪/ברירת משפט
2. נסיעה בין 21-30 קמ"ש מעל המותר – קנס בסך 750 ₪/ברירת משפט
3. נסיעה של 31 קמ"ש מעל המותר – הזמנה למשפט.
נהג המואשם בנהיגה במהירות מופרזת בתחום העירוני, יזוכה מכל אשמה, למרות המהירות שנמדדה לו, אם יוכיח כי הדרך בה נסע הינה בין-עירונית.
בתחום הבין-עירוני:
1. נסיעה בין 0-25 קמ"ש מעל המותר – קנס בסך 250 ₪/ברירת משפט
2. נסיעה בין 26-40 קמ"ש מעל המותר – קנס בסך 750 ₪/ברירת משפט
3. נסיעה של 41 קמ"ש מעל המותר – הזמנה למשפט.
אכיפת עבירת מהירות – המשמעות מבחינתכם
מהירות מעל המותר
הקנס ₪
נקודות חובה
עד 25 קמ"ש
250
0
מ- 26 ועד 40 קמ"ש
750
8
מ- 41 קמ"ש ויותר
הזמנה לדין
10
בכל מקרה בו נהג מקבל דו"ח מסוג הזמנה למשפט בגין מהירות מופרזת ניתן לפסול מנהלית את רישיונו ל- 30 יום.
כאשר המדידה התבצעה באמצעות מכשיר הממל"ז יש לוודא כי השוטר המפעיל ערך 4 בדיקות לפני ואחרי הפעלתו.
הבדיקות שיש לבצע הן: בדיקה עצמית, בדיקת תצוגה, בדיקת תאום ובדיקת כיול.
בדיקה עצמית – בעת הפעלת המכשיר מתבצעת בדיקה עצמית של המכשיר כדי לבדוק את תקינותו. כאשר הבדיקה עולה יפה נשמעים 3 צלילים ועוד צליל נוסף שונה וגבוהה משאר הצלילים, התצוגה מראה את הספרות "8,8,8,8" ונעלמת. לאחר שהמכשיר ביצע בדיקה עצמית מוצלחת תראה התצוגה מקום ל – 4 ספרות.
בדיקת תצוגה – לוחצים על כפתור "טסט מוד" ואז תצוגת הספרות צריכה להראות "8.8.8.8". אם אחת הספרות לא נראית או חסרות בה אותות – סימן שהמכשיר מקולקל.
בדיקת תיאום – בדיקה לשם תיאום בין קרן הלייזר לבין נקודת ההצבעה האדומה במכשיר. יש ללחוץ על כפתור "טסט" ולהגיע למצב בו התצוגה מראה על "T.T". יש לבצע בדיקת תיאום אנכית ובדיקת תיאום אופקית. כאשר הפגיעה מוצלחת משמיע המכשיר צליל גבוהה.
בדיקת כיול – קובעים מרחק שלא יפחת מ – 60 מטרים. כאשר מכוונים את המכשיר לנקודת המטרה המהירות שצריכה להינתן במכשיר היא 0. אח"כ צריך לבדוק את המרחק באמצעות לחצן "ספיד ריינג'" שצריך להראות מרחק של 60 מטרים – כאשר הסטייה האפשרית הינה של 20 ס"מ.
מכשיר "הדבורה"
מד מהירות BEE III IL (רדאר בתנועה/דבורה) לאכיפה תוך כדי תנועה
המכשיר מגלה עבירות מהירות באמצעות אפקט "דופלר", גם במצב נייח וגם תוך כדי תנועה.
הרכב נעצר במקום ונרשם דו"ח לנהג (סנקציה מיידית).
המכשיר מצוייד בשתי אנטנות המאפשרות מדידת מהירות כלי רכב הנעים בכביש בכל כיווני נסיעתם. המכשיר מאפשר מדידת מהירות כלי רכב כאשר רכב השיטור נייח או כאשר רכב השיטור בתנועה.
למכשיר "הדבורה" 4 חלונות תצוגה.
חלון מצב – מראה את מצב פעולת המכשיר. כאשר האור דולק בתצוגת המכונית הירוקה סימן שהמשדר פועל. כאשר סימן האיקס נדלק סימן שהמכשיר נמצא במצב המתנה. כאשר נמדדים כלי רכב הנעים מול כיוון תנועת רכב השיטור יידלק חץ במסלול השמאלי של התנועה בכביש התצוגה. כאשר נמדדים כלי רכב הנעים בכיוון התנועה של רכב השיטור יידלק אחד החיצים המצויים במסלול הימני של כביש התצוגה.
חלון מהירות המטרה – בחלון זה תוצג תמיד מהירות המטרה בעלת ההחזר החזק ביותר.
חלון נעילת מהירות המטרה – כאשר האור דולק על מצב "טי" סימן שנועלים את מהירות המטרה. כאשר האור דולק על מצב "פסט" כאשר רוצים להציג את מהירות הרכב המהיר ביותר.
חלון מהירות רכב השיטור – מראה את מהירות הניידת. במצב נייח חלון זה אינו בשימוש ומופיעים בו 3 קווים אופקיים.
הפעלה במצב נייח:
הניידת צריכה לעמוד בצד הכביש בכיוון ציר הדרך.
המכשיר צריך לעבור למצב "סטנדביי" ולוודא כי המכשיר במצב נייח – "סטא". השוטר בוחר אנטנה לאכיפה. אם רוצים למדוד בכיוון אחד נבחר יש לבחור כיוון באמצעות אחד המקשים "סיימ" או "אופ". רכב המטרה צריך להיות בודד בכיוון תנועתו כדי לנעול את מהירותו.
מדידת מהירות במצב רדאר נייד בכיוון תנועת הניידת
ההפרש בין מהירותו של רכב השיטור ומהירות רכב המטרה חייב להיות 8 קמ"ש לפחות.
יש להעביר את המכשיר למצב "סטנדביי" ולוודא כי המכשיר במצב נייד "מוב".
יש ללחוץ על מקש "סיימ" כדי להיכנס למצב של אותו כיוון נסיעה.
יש לבחור אנטנה קדמית על ידי לחיצה על מקש "פרונט". יש לוודא כי שרכב המטרה הינו בודד בכיוון נסיעתו וכן יש לוודא כי שמהירות הניידת תואמת את המהירות המופיעה בחלון מהירות התצוגה והיא מעל 65 קמ"ש.
מדידת מהירות במצד רדאר נייד בכיוון נגדי לתנועת רכב השיטור
יש להעביר את המכשיר למצב "סטנדביי" ולוודא כי נמצאים במצב נייד – "מוב".
יש ללחוץ על מקש "אופ" כדי להיכנס למצב של כיוון נגדי.
יש לבחור אנטנה קדמית על ידי לחיצה על מקש "פרונט".
יש לוודא שרכב המטרה הינו בודד בכיוון נסיעתו וכן שמהירות הניידת תואמת את המהירות המופיעה בחלון מהירות התצוגה והיא מעל 65 קמ"ש.
מהירות – פסיקה אחרונה
בתאריך 18/11/08 בית המשפט לתעבורה באשדוד
הנהג הואשם בנהיגה במהירות מופרזת של 97 קמ"ש במקום בו המהירות המרבית המותרת הינה 80 קמ"ש. הנאשם כפר באשמה וטען כי רק תמרור אחד מסוג ב-24 – כניסה לדרך עירונית מוצב בדרך בה נתפס ולא מוצבים שני תמרורים מסוג זה כנדרש בחוק. להוכחת טענתו הוא הגיש צילומים של התמרורים במקום. בית המשפט קיבל את גרסתו וזיכה אותו מחמת הספק מביצוע העבירה שיוחסה לו, שכן לא הוכח היסוד העובדתי כי מדובר בכלל בשטח עירוני.