מעבר חצייה

תאריך : 5/10/2008
מאת: עו"ד תעבורה איתן גורביץ

 
מעבר חצייה
 

חובת הזהירות של הנהג כלפי הולכי רגל במעבר חצייה קבועה בתקנות הבאות (המצטרפות זו לזו):

א.      תקנה 67(א) לתקנות התעבורה קובעת כי: "נוהג רכב המתקרב למעבר חצייה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החצייה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך". התביעה תצטרך להוכיח כי הולך הרגל הפסיק את החצייה וכי המכונית גרמה להולך הרגל סכנה או הפרעה של ממש.

ב.       תקנה 52(6) לתקנות התעבורה קובעת כי "חייב נוהג רכב להאט את מהירות הנסיעה, ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, לרבות רכבו הוא, ובמיוחד בהתקרבו למעבר חצייה".(משרד עורכי דין)

מעבר חצייה הוא מקום מבטחו של הולך הרגל. כאשר הולך הרגל טרם החל בחציית הכביש מוטלת על הנהג חובת זהירות. כאשר הולך רגל מתחיל לחצות את הכביש הנהג חייב לאפשר לו להשלים את החצייה בבטחה ובמקרה הצורך יעצור את רכבו לשם כך. נהג שלא מאפשר להולכי הרגל להשלים בבטחה את חציית הכביש במעבר חצייה, וגורם לסיכונם, צפוי לפסילה מנהלית של רישיון הנהיגה שלו (סעיף 8 לתוספת הרבעית בפקודת התעבורה).החובה המוטלת על הנהג היא כלפי הולך רגל המצוי בעיצומה של חציית הכביש. כאשר הולך הרגל טרם החל בחצייה, הנהג חייב לנסוע במהירות אשר תאפשר בלימת הרכב במקום במקרה הצורך.
 
במקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט לתעבורה בתל אביב (40179/05), זיכה בית המשפט נאשמת לה יוחסה עבירה על תקנה 67(א) לתקנות התעבורה מאחר והתביעה לא ציינה עד כמה רחב היה מעבר החצייה. הנאשמת טענה כי אפשרה להולכי הרגל לעבור בבטחה את מעבר החצייה, אך הודתה כי שני הולכי רגל חצו כל אחד מצד אחר את מעבר החצייה והיא המשיכה בנסיעה בינייהם. מכיוון שהתביעה לא ציינה את מס' "הפסים" של מעבר החצייה לא ניתן לדעת מהו המרחב שנותר בין שני הולכי הרגל לצורך חציית רכב הנאשמת ביניהם מבלי לעכב את הליכתם. לנתון זה חשיבות רבה לנוכח העובדה לפיה הן להולכי הרגל והן לנאשמת מופע ירוק משותף. בנסיבות אלו, קבע בית המשפט, יכול להיות מצב בו רכב מתחיל לחצות באיטיות מעבר חצייה כשאין הולכי רגל שירדו לכביש וחוצה אותו כאשר הולכי רגל נכנסים אליו.
            
גם בפני הולכי הרגל מוטלת חובת זהירות. תקנה 110(א) לתקנות התעבורה קובעת כי "לא יחצה אדם כביש אלא לאחר שבדק את מצב התנועה בו ונוכח שאפשר לחצותו בבטיחות". כמו כן אם יש בקרבת המקום מעבר חצייה, מנהרה או גשר המיועדים למעברי הולכי רגל, לא יחצה הולך רגל את הכביש אלא בהם.     
במקרה של פגיעת מכונית בהולך רגל, תהיה זו הגנה טובה לנהג אם יוכיח כי הפגיעה הייתה בלתי נמנעת, מאחר והולך הרגל התפרץ למעבר החצייה כאשר רכבו היה ממש קרוב אליו והוא לא יכל לעצור, למרות שנזהר ונסע במהירות איטית. אחריות הנהג לתאונה מעין זו תחושב על פי משך הזמן שלקח לרכבו לעצור במהירות המותרת על פי החוק במקום, וחישוב כמה זמן שהה הולך הרגל בכביש, מהשלב בו יכל הנהג להבחין בו.
 


לתיאום פגישת ייעוץ עם עוה"ד לחץ כאן
** האמור במדור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי אישי, ואין להסתמך עליו ככזה.
<< | זכות קדימה >>